"להסתיר ולהזכיר": פרשת שלח \\ הרב אריאל שחר

    הרב אריאל שחר No Comments on "להסתיר ולהזכיר": פרשת שלח \\ הרב אריאל שחר

    מחשבת הפרשה: על חטא אדם הראשון וחטא המרגלים ומצוות ציצית

    21:20
    02.05.24
    פנחס בן זיו No Comments on מפגיני שמאל באו לעורר פרובוקציות וגורשו בריקודים

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מדוע מצוות ציצית נסמכה לפרשת המרגלים?

    שני חטאים גדולים השפיעו על האנושות והיהדות: חטא אדם הראשון שבגינו ירדה המיתה לעולם. וחטא המרגלים שבגללו נגזרה מיתה על דור המדבר, והתאחרה כניסתם לארץ ישראל.

    מיד לאחר שני החטאים הללו הקב"ה נותן ומחדש תיקון לחטא, בגדים:

    אדם הראשון וחווה אשתו קבלו 'כותנות עור', בגדים. מהות הבגד שהוא מסתיר את האדם, צבע הבגד מוסיף נופך ומשדר את מה שהאדם  לובש כלבוש חיצוני.

    מסיבה זו בגד הוא מלשון בוגד: בגידה שמשדרת משהו אחד ממה שגוף האדם האמיתי מבטא.

    הקדוש ברוך הוא נתן לאדם וחווה 'תזכורת': כשם שהבגד בוגד בך, כך גם הגוף יכול לבגוד בך  ולחטוא בנשמתך. הגוף הוא לא הנשמה, הגוף הוא בגד. ולכן גם צריך להסתיר אותו ולהתבייש ממנו.

    בחטא המרגלים כאשר הבגד הרגיל לא הזכיר לאדם את מה שהיה צריך להזכיר. ראה הקדוש ברוך הוא שצריך בגד שיקדש את האדם, כזה שיזכיר לא רק כי הגוף יכול לבגוד אלא כי נשמתו לקוחה מכסא הכבוד. 

    בגד שיזכיר כי עם ישראל זכה ליציאת מצרים, אך ורק בשביל בשביל 'להיות לכם לאלוהים'. בגד שיש בו תכלת הדומה לים וים דומה לרקיע ורקיע דומה לכסא הכבוד.

    האדם לא נמצא לבד בחזית מול היצר גרורותיו ותחבולותיו, היהדות נותנת לנו מתווכים ותזכורות יומיומיות בשביל לא להגיע לבד לקרב מול היצר, אלא להזכיר לנו לאן אנחנו שייכים באמת ומה בעצם הסיפור הגדול שלנו, גם שאנחנו נפגשים עם היצר, ונהפכים לחלק מהמלחמה בין הרוח לבין הגשם.

    שני חטאים, שני בגדים. בשביל שנלמד, בשביל שנזכור.



    0 תגובות